ویندوز سرور 2022
7 اسفند 1400 آموزش های کاربردی بدون دیدگاه

معرفی ویژگی های جدید ویندوز سرور 2022

شرکت مایکروسافت طی روزهای اخیر از سیستم عامل جدید ویندوز سرور 2022 رونمایی کرد که بنا به اعلام این شرکت، ویندوز سرور 2022 بر پایه‌ی ویندوز سرور 2019 ساخته شده است و نوآوری‌های زیادی را در سه موضوع کلیدی به ارمغان می‌آورد: امنیت، یکپارچه‌سازی و مدیریت هیبریدی Azure، و پلتفرم برنامه. همچنین Windows Server 2022 Datacenter: Azure Edition به شما کمک می کند از مزایای ابر استفاده کنید تا ماشین های مجازی خود را به روز نگه دارید و در عین حال زمان خرابی را به حداقل برسانید.

طبق منابع مایکروسافت، Windows Server 2022 دارای سه نسخه اصلی است: Essential، Standard و Data Center، و بعداً یک نسخه دیگر منتشر شد با عنوان نسخه Azure Datacenter.

نسخه استاندارد ویندوز سرور 2022

نسخه استاندارد، نسخه پایه ویندوز سرور 2022 است. یک لایسنس نسخه استاندارد فقط با دو ماشین مجازی و یک میزبان Hyper-V کار می کند. ویژگی هایی مانند Hot Patching، شبکه تعریف شده توسط نرم افزار(SDN) و ذخیره سازی در نسخه استاندارد موجود نیست.

نسخه دیتاسنتر ویندوز سرور 2022

این نسخه دارای ویژگی های جالب توجهی است که شامل نسخه استاندارد نیست، مانند ماشین های مجازی محافظت شده. این ویژگی از میان‌افزار و فایل‌های راه‌اندازی ماشین مجازی محافظت می‌کند و رمزگذاری دیسک BitLocker را نیز فعال می‌کند. از آنجایی که حفاظت و مدیریت داده‌ها برای زیرساخت‌های سطح سازمانی حیاتی هستند، مایکروسافت دو عملکرد کلیدی را ادغام می‌کند: ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار و تکرار ذخیره‌سازی با Storage Spaces Direct.

Storage Replication همانند سازی داده ها در سطح بلوک را بدون از دست دادن داده ها فراهم می کند و حتی فایل های باز را تکرار می کند. فضای ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار با Storage Spaces Direct، مدیریت و مقیاس‌پذیری را امکان‌پذیر می‌کند به گونه ای که تا ۱۶ سرور و حداکثر ۱ پتابایت فضای ذخیره‌سازی خوشه‌ای را پشتیبانی می‌کند.

نسخه Datacenter Azure ویندوز سرور 2022

همانطور که از نام آن پیداست، برای پلتفرم Microsoft Azure طراحی شده است. این نسخه دارای ویژگی های عالی است که در نسخه استاندارد و نسخه دیتاسنتر موجود نیست. به عنوان مثال، ویژگی Hot Patch به شما امکان می‌دهد بدون ریستارت کردن  سرور، به‌روزرسانی‌ها را نصب کنید. نسخه Datacenter Azure ویندوز سرور 2022، ماشین‌های مجازی را بر روی سیستم‌عامل Azure Stack Hyper-Converged Infrastructure (HCI) اجرا می‌کند که به خاطر امنیت، عملکرد و قابلیت‌های هیبریدی جدید معروف است.

نسخه Essential ویندوز سرور 2022

این نسخه برای سازمان های کوچکی طراحی شده است که حداکثر 25 کاربر و 50 دستگاه را پشتیبانی می کنند. فاقد ویژگی هایی مانند داشبورد، پشتیبان گیری کلاینت و دسترسی به هر مکانی است. همچنین از پردازنده هایی با حداکثر 10 هسته پشتیبانی می کند.

چگونه سیستم عامل ویندوز 2022 را دانلود کنیم؟

اگر می خواهید سیستم عامل ویندوز سرور 2022 را قبل از خرید امتحان کنید، می توانید فایل ISO آن را از سایت مایکروسافت دانلود کنید.

الزامات سخت افزاری برای نصب ویندوز سرور 2022

مایکروسافت حداقل سخت افزار مورد نیاز برای سرورها را برای نصب و اجرای رضایت بخش اینطور منتشر کرده است:

  • Processor: 1.4 GHz 64-bit processor, 64-bit compatible
  • RAM (Storage): 512 MB and 2 GB for server with the option to install Desktop Experience.
  • Network: NIC card with a minimum bandwidth of 1 GBPS
  • HDD: 32GB

اگر حداقل الزامات برآورده نشود، نصب به احتمال زیاد کامل نخواهد شد.

۸ ویژگی برتر ویندوز سرور ۲۰۲۲

1-بهبود سخت افزار سرور

یکی از پیشرفت‌های بزرگ در ویندوز 2022 این است که محدودیت‌های سخت‌افزاری سرور به بالاترین سطح افزایش یافته است. سرور 2022 از 48 ترابایت حافظه و 2048 هسته منطقی در 64 سوکت فیزیکی پشتیبانی می کند.

همچنین از پردازنده Ice Lake SGX اینتل پشتیبانی می‌کند که به جداسازی داده‌های حساس در یک پردازنده رمزگذاری‌شده در حین پردازش کمک می‌کند.

2-بهبودهای ذخیره سازی

نوآوری در سطح ذخیره سازی نشان دهنده یکی از پیشرفت های عمده در ویندوز سرورهای 2022 است. مدیریت داده های روزانه به یک مشکل برای مهندسان داده تبدیل شده است. در چنین سناریوهایی، ارتقاء ذخیره سازی پیشرفته در سرورهای 2022 تعبیه شده است:

ویندوز سرور 2022

  • حافظه پنهان پیشرفته: به طور خودکار داده های مهم را، در حجم های ذخیره سازی سریع تر و داده های بحرانی کمتر را در حجم های کندتر ذخیره می کند. این امکان دسترسی سریعتر به عملیات خواندن و نوشتن را فراهم می کند.
  • بهبودهای ذخیره سازی سریعتر و قابل مدیریت: در صورت راه اندازی مجدد سرور یا خرابی سخت افزار، هارد دیسک را سریعتر تعمیر می کند.
  • عکس‌های فوری فایل ReFS: عکس‌های فوری ReFS از یک روش منحصر به فرد به نام عملیات ابرداده سریع، برای گرفتن عکس فوری از داده‌ها در زمان ثابت، بدون توجه به اندازه استفاده می‌کنند.

3-اقدامات امنیتی به روز شده

مایکروسافت هرگز از نوآوری در شیوه های امنیتی خود دست نخواهد کشید زیرا با پیشرفت فناوری، تهدیدها نیز رشد می کنند. Windows Server 2022 سه پیشرفت امنیتی عمده را ارائه می‌کند، از جمله اطمینان سخت‌افزاری، حفاظت از سیستم عامل و امنیت محیط مجازی، زیرا ابر دومین پلتفرم پر استفاده است.

ویندوز سرور 2022

قابل توجه ترین پیشرفت ها پشتیبانی امن DNS با DNS-over-HTTPS، رمزگذاری AES-256 Block پیام سرور و رمزگذاری SMB East-West، SMB over QUIC، HTTPS و TLS 1.3، Azure Arc، و Azure Automanage است.

این پروتکل‌ها و پیشرفت‌های امنیتی تضمین می‌کنند که ویندوز سرور 2022 برای پردازش داده‌های حساس و برنامه‌های کاربردی حیاتی، متکی به خود است. کل هسته سرور از منظر سخت افزار، سیستم عامل و درایورها محافظت می شود تا از حملات پیچیده امروزی جلوگیری کند.

جلوگیری از حمله سفت‌افزار(Firmware attack prevention):

تهدیدات و حملات گسترده در هنگام راه‌اندازی مجدد سرور از طریق سیستم عامل رخ می‌دهند. فناوری هایی مانند DRTM (Dynamic Root of Trust for Measurement) و DMA (Direct Memory Access) برای جلوگیری از چنین حملات سایبری استفاده می شود.

امنیت Hypervisor:

هایپروایزر توسط فناوری امنیتی مبتنی بر مجازی سازی (VBS) محافظت می شود. این فناوری فرآیندهای فردی را از سیستم عامل جدا می کند. در صورت حمله، حمله به سایر قسمت های سیستم سرایت نمی کند و از به خطر افتادن کل سرور جلوگیری می کند.

اتصال امن:

به طور پیش فرض، آخرین نسخه پروتکل اینترنت، امنیت لایه حمل و نقل (TLS)، برای برقراری ارتباط امن بین دو گره استفاده می شود. حتی میزان دقت نام، با استفاده از پرس و جوهای DNS رمزگذاری شده جدا می شود.

بلاک پیام سرور (SMB):

عملکرد جدید SMB از طریق QUIC، نیاز به VPN را برای کارکنان راه دور، کاربران تلفن همراه و سازمان‌های بسیار ایمن از بین می‌برد. SMB از UDP (پروتکل دیتاگرام) استفاده می کند و تضمین می کند که ترافیک اینترنت همیشه رمزگذاری شده باقی می ماند.

4-بهبود در قابلیت های Azure

قابلیت های Microsoft Azure در ویندوز 2022 برای پشتیبانی از مجازی سازی خارج از شبکه یا حتی سایر فروشندگان، گسترش یافته است. سرورهای فعال Azure Arc یک رویکرد جامع و ایمن برای یکپارچه سازی در هر مکانی در محیط های داخلی، چند ابری و Edge ارائه می دهند.

5-بهبود پلتفرم اپلیکیشن

Windows Server 2022 یک پلت فرم منعطف برای به روز رسانی برنامه های کانتینر فراهم می کند. Server 2022 از برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ مانند SQL Server که به 48 ترابایت حافظه نیاز دارند، پشتیبانی می کند.

ویندوز سرور 2022، 30% سریعتر از سیستم عامل های قبلی -به دلیل کوچکتر بودن اندازه کانتینر ویندوز- بارگیری می شود. برای برنامه های store.NET، ابزارهای Windows Admin Center نیز به روز می شوند.

6-مدیریت بدون زحمت در ابر

ویندوز سرور 2022یکی از مهم ترین ویژگی های تعبیه شده در نسخه Azure ویندوز 2022، مدیریت و اتوماسیون ابری با بهترین شیوه های امنیتی است که برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

  • کاهش هزینه ها با خودکار کردن مدیریت ویندوز سرور و ماشین مجازی های لینوکس
  • امکان اعمال اصلاحات امنیتی بدون راه اندازی مجدد سرور
  • تشخیص خودکار در دسترس بودن و تخصیص منابع در صورت تقاضا و به روز رسانی خودکار قالب ها
  • انتقال داده ها از داخل محل به Azure با حفظ آدرس IP اصلی

7-بهبود شبکه

دو پروتکل اصلی در تمام ارتباطات شبکه وجود دارد: پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) و پروتکل کنترل انتقال (TCP). مایکروسافت به طور قابل توجهی این پروتکل ها را در ویندوز سرور 2022 بهبود بخشیده است.

UDP: پروتکل های USO و UDP RSC در ویندوز سرورهای 2022 گنجانده شده است که بار CPU را کاهش می دهد.

TCP: وجود TCP HyStart++ در ویندوز سرورهای 2022

TCHyStart++ در سرورهای Windows 2022 به کاهش از دست رفتن بسته در هنگام راه‌اندازی اتصال، و RACK کمک می‌کند تا زمان ارسال مجدد را کوتاه کند.

بهبود سوئیچ مجازی: آپگرید کردن سوئیچ مجازی عملکرد را در ترافیک شبکه از یک میزبان خارجی و هم از یک NIC مجازی به یک NIC مجازی دیگر در همان میزبان بهبود می بخشد.

QUIC: این ویژگی برای متخصصان فناوری اطلاعات جذاب است زیرا کپی کردن فایل ها از راه دور را بدون نیاز به VPN از طریق SMB (سرور بلوک پیام) پیشرفته آسان می کند.

8-ویژگی‌هایی که در ویندوز سرور 2022 حذف یا متوقف شدند

با هر نسخه جدید ویندوز سرور، مایکروسافت پیشرفت ها و بهبودهایی را انجام می دهد و در عین حال به عملکردهای قدیمی پایان می دهد.

در این بخش به عملکردهایی که در ویندوز سرور 2022 متوقف شده اند نگاه می‌اندازیم:

SAC: کانال SAC متوقف می شود و با یک کانال طولانی مدت به عنوان کانال انتشار اولیه جایگزین می شود. SAC با مجموعه Kubernetes مانند Azure Kubernetes Services (AKS)، AKS از Azure Stack HCI ادامه خواهد داد.

iSNS: این سرور از ویندوز سرور 2022 حذف شده است.

ماشین‌های مجازی محافظت‌شده (VM): مایکروسافت از این موارد پشتیبانی می‌کند، اما هیچ توسعه‌ای در آینده وجود نخواهد داشت.

ابزار مدیریت سرور از راه دور (RSAT): این ویژگی از نسخه سرویس گیرنده ویندوز حذف می شود.

WDS: ویژگی های استقرار سیستم عامل WDS تا حدی محدود شده است.

نتیجه گیری

با استفاده از Microsoft Windows Server 2022، شرکت‌ها می‌توانند کسب‌وکار خود را با زیرساختی امن مدیریت کنند، محیط‌های مجازی موجود خود را، در مدل‌های ابری ترکیبی ادغام کنند و برنامه‌های کاربردی خود را برای پاسخگویی به رشد تقاضا، بازسازی کنند.

به طور خاص، سازمان‌های کوچک یا بخش‌های آموزشی می‌توانند نسخه Essential ویندوز 2022 را انتخاب کنند که حداکثر 25 کاربر را پشتیبانی می‌کند.

اگر به دنبال یک راه حل داخلی و مشارکت مجازی بسیار کم هستید، می توانید از نسخه استاندارد استفاده کنید.

اگر یک راه‌اندازی مجازی بزرگ در سطح سازمانی دارید یا برای مقیاس‌پذیری در مرکز داده یا ابر خود برنامه‌ریزی می‌کنید، نسخه Windows 2022 Data Center یا نسخه Data Azure با ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی پیشرفته انتخاب مناسبی برای شماست.

 

هیواشبکه

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.