1 مرداد 1401 آموزش های کاربردی بدون دیدگاه

مقایسه SSD و NVMe

وسایل ذخیره سازی در یک کامپیوتر بسیار مهم هستند. آنها سابقه ای از رسانه های موجود در دستگاه و همچنین ذخیره داده های دیجیتال را نگه می دارند. بدون ذخیره سازی، عملکرد عادی یک کامپیوتر غیرممکن خواهد بود. همه SSD ها سریعتر از هارد دیسک های سنتی هستند، اما تفاوت های بزرگی بین NVMe SSD و SATA SSD وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد. به همین دلیل در این مقاله به مقایسه SSD و NVMe می پردازیم.

SSDها دستگاه های ذخیره سازی غیرفرار هستند که از حافظه فلش برای ذخیره داده های پایدار استفاده می کنند. آنها قبل از NVMe اختراع شدند. NVMe یک رابط نرم افزاری است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده در رایانه استفاده می شود. SSD ها بخشی از سخت افزار هستند در حالی که NVMe نرم افزاری است که می تواند در رایانه نصب شود.

تفاوت اصلی بین SSD و NVMe این است که SSD داده ها را با استفاده از مدارهای مجتمع ذخیره می کند در حالی که NVMe یک رابط است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده با سرعت بالا استفاده می شود. NVMe بسیار پیشرفته از SSD است و از این رو سریعتر و بهتر از SSD رمزگذاری شده است. اما این بدان معنا نیست که NVMe بی عیب و نقص است و هیچ اشکالی دارد.

جدول مقایسه ای

در جدول زیر مقایسه SSD و NVMe بر اساس چند پارامتر بررسی شده است.

پارامترهای مقایسه SSD NVMe
فرم کامل SSD مخفف درایو حالت جامد (solid-state drive) است. NVMe مخفف عبارت non-volatile memory express است.
تعریف SSD یک دستگاه ذخیره سازی است که از مدارهای مجتمع برای ذخیره داده ها استفاده می کند و به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی ثانویه کار می کند. NVMe یک ویژگی رابط منطقی دستگاه باز است که برای دسترسی به رسانه های ذخیره سازی غیر فرار با سرعت بالا استفاده می شود. این یک پروتکل است تا اینکه یک دستگاه باشد.
سرعت سرعت خواندن و نوشتن 600 مگابایت بر ثانیه است. سرعت خواندن و نوشتن 2000 مگابایت است.
کارایی داده ها را کندتر از NVMe انتقال می دهند. اطلاعات را 25 برابر سریعتر از SSD انتقال می دهند.
بهره وری قدرت SSD برای عملکرد خود به انرژی کمتری نیاز دارد. NVMe هنگام کار و همچنین در حالت آماده به کار، انرژی زیادی مصرف می کند.
امنیت دستگاه های SSD را می توان رمزگذاری کرد. NVMe از SSD ها امن تر است زیرا راه حل های امنیتی استاندارد صنعتی را ارائه می دهد.
تاثیرات هزینه دستگاه های SSD ارزان تر از NVMe هستند. گران تر از دستگاه های SSD است.
سازگاری دستگاه های SSD تقریباً با هر دستگاهی سازگار هستند. NVMe برای پورت های SATA مناسب نیست و به پورت M.2 نیاز دارد.

SSD چیست؟

SSD برای اولین بار توسط SanDisk معرفی شد. هنگامی که این حافظه برای اولین بار در سال 1991 معرفی شد، تنها می توانست تا 20 مگابایت داده را ذخیره کند. امروزه این درایوها می توانند حدود 60 تا 100 ترابایت داده را ذخیره کنند.

این درایوها به راحتی از نظر فیزیکی آسیب نمی بینند و در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارند. زمان دسترسی آنها سریع است و برای اجرا نیازی به چرخاندن دیسک ندارند. عملکرد درایوهای مختلف می تواند بر اساس تعداد بیت های موجود در یک سلول متفاوت باشد. درایوهای تک سلولی در میان آنها سریعترین و بادوام ترین هستند و همچنین مقرون به صرفه تر هستند.

مقایسه SSD و NVMe

SSD های اولیه از فناوری RAM استفاده می کردند، اما امکان ادامه یافتن این امر فراهم نبود زیرا اگرچه سریع بودند، اما به محض تمام شدن انرژی برق، داده ها را از دست می دادند. این باعث از بین رفتن اطلاعات شد. از این رو باید فناوری قابل اعتمادتری پیدا می شد و آن حافظه فلش بود. اطلاعات زمانی که در حافظه فلش SSD ذخیره می شد، با تمام شدن برق از بین نمی رفت، بلکه در واقع در داخل دستگاه ذخیره می شد.

NVMe چیست؟

اولین رابط NVMe توسط NVM express توسعه داده شد. اصرار برای توسعه این رابط پس از آن بود که افراد با درایوهای SSD برخی از اشکالات را تجربه کردند. همانند SSD ها، NVMe باید به صورت فیزیکی با رسانه ذخیره سازی وارد شود.

مقایسه SSD و NVMe

در حالی که SSD ها می توانند تنها یک فرمان یا دستور را در یک زمان انجام دهند، این مورد در مورد NVMe نیست. آنها می توانند نتایج چند فرمان و دستورات را به ارمغان بیاورند. این همچنین تأخیر را کاهش می دهد و حداقل تأخیر هنگام واکشی نتایج وجود دارد. آنها به شکل کارت های 2.5 اینچی هستند که در سیستم ذخیره سازی رایانه قرار می گیرند.

اولین پله برای دسترسی به حافظه غیر فرار در سال 2007 در انجمن توسعه دهندگان اینتل پدیدار شد. تا سال 2008 تکمیل شد و در وب سایت اینتل منتشر شد. بیش از 90 شرکت در ساخت مشخصات NVMe شرکت کردند. و در نهایت فناوری دستگاه یکپارچه NVMe را در ماه آگوست سال 2012 به صورت تجاری در دسترس مردم قرار داد.

تفاوت های اصلی بین SSD و NVMe

  • SSD مخفف دستگاه ذخیره سازی جامد است در حالی که NVMe مخفف عبارت non-volatile memory express است.
  • SSD یک دستگاه ذخیره سازی ثانویه است که از مدارهای مجتمع برای تکمیل کار خود استفاده می کند در حالی که NVMe یک رابط است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده استفاده می شود.
  • NVMe بسیار سریعتر از SSD است.
  • دستگاه های حالت جامد برای عملکرد به انرژی کمتری نسبت به NVMe نیاز دارند.
  • NVMe بسیار گرانتر از SSD است.
  • SSD ها را می توان به راحتی به هر دستگاهی متصل کرد، اما برای NVMe یکسان نیست.
  • NVMe رمزگذاری بهتری نسبت به SSD دارد.

نتیجه

اگر راهی برای دسترسی به داده ها وجود نداشته باشد، دستگاه های ذخیره سازی فایده ای ندارند، اینجاست که NVMe وارد می شود. این نرم افزار سریع و کارآمد است که داده ها را با سرعت 3 گیگابایت در ثانیه می خواند. می تواند نتایج را با سرعت 2000 مگابایت در ثانیه ارائه دهد.

دسترسی به SSD بسیار کندتر است و نتایج را با سرعت 600 مگابایت در ثانیه ارائه می دهند. در یک مقایسه SSD و NVMe می توان گفت که NVMe فضای بیشتری برای ذخیره سازی با قیمت کمتر به شما می دهد. SSD ها را می توان به راحتی به هر دستگاهی متصل کرد و با آنها سازگار است. آنها همچنین نسبت به NVMe در مصرف انرژی کارآمدتر هستند و می توانند با قدرت کم کار کنند.

هر دو SSD و NVMe برای استفاده عالی هستند و مزایا و معایب خود را دارند. با سنجیدن مشخصات آنها و تطابقی با نیازهای خود، می توانید مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.